Page tree
Skip to end of metadata
Go to start of metadata

PostNL Magento extensie gebruikershandleiding


Inhoud handleiding

Inleiding
Frontend functionaliteiten
Backend functionaliteiten

2.1 Pakket zending aanmaken

2.1.1 Batch zendingen aanmaken 
2.1.2 Per order zendingen aanmaken

2.2 Brievenbuspakje zending aanmaken

2.2.1 Bestellingen Overzicht
2.2.2 Per bestelling

2.3 Pakbon printen
2.4 Voormelden & Verzendlabels printen
2.5 Zending status controleren
2.6 Retourlabel aanmaken

Inleiding PostNL Magento extensie

De PostNL Magento extensie is een volledige logistieke oplossing voor Belgische en
Nederlandse webwinkels. Doordat verzendlabels in één simpele handeling direct
vanuit de extensie afgedrukt worden, heeft u naast de extensie geen speciale
software meer nodig.
De extensie is gemakkelijk en snel geïnstalleerd en biedt u meteen de volgende
mogelijkheden:

  • Verzendlabels afdrukken vanuit uw eigen webshop.
  • Track & Trace e-mails aanpassen en automatisch versturen.
  • Verzendstatus van zendingen en retouren volgen vanuit uw webshop.
  • Gratis postcodecheck en aanvulling in uw eigen checkout.
  • Verzend bestellingen als pakket naar de hele wereld of als brievenbuspakje binnen Nederland.

Als u gebruik maakt van een ondersteunde checkout worden alle PostNL
Bezorgopties op een intuïtieve en gebruiksvriendelijke manier in het bestelproces
van uw webwinkel getoond. Uw klant kiest zelf hoe, wanneer en waar hij zijn pakket
in ontvangst wil nemen. De PostNL bezorgopties bestaan uit:

  • Dag -en tijdvak keuze
  • Maandagbezorging
  • Avondbezorging
  • Afhalen op een postkantoorlocatie
  • Extra vroeg afhalen
  • Zondagbezorging


Dezelfde dag bezorgd
U kiest zelf of u de pakketten zonder aanvullende dienst of met aanvullende diensten
verstuurt zoals bijvoorbeeld verzekeren, handtekening voor ontvangst en notificaties.
U kunt er ook voor kiezen om de order in een brievenbuspakje te verzenden of in
een gekoelde verpakking.


In deze laatste release van de extensie zijn onder andere de ID check producten
toegevoegd. Hierdoor wordt het mogelijk om bij bezorging te controleren of de
ontvanger ouder is dan 18, welke leeftijd de ontvanger heeft en dat de ontvanger ook
de besteller is door middel van een controle van een geldig identiteitsbewijs. De
verouderde PostNL Checkout en PostNL Login -niet te verwarren met de
bezorgopties in de checkout- zijn in release 1.12 niet meer beschikbaar. Daarnaast
zijn er weer tientallen verbeteringen en optimalisaties uitgevoerd.


Een compleet overzicht van alle toevoegingen en verbeteringen kunt u vinden in de
Release notes: http://servicedesk.tig.nl/hc/nl/articles/206495908


Frontend functionaliteiten

Er is één verzendmethode PostNL beschikbaar waarmee u vaste of variabele (table
rates of matrix rates) verzendkosten kunt hanteren.

Via de configuratie kunnen andere verzendmethoden gekoppeld worden met de
extensie. Hierdoor kunt u ook op bestellingen die via andere verzendmethoden zijn
geplaatst PostNL handelingen uitvoeren.

Aan de hand van de postcode en het huisnummer wordt de straatnaam en een
plaats ingevuld voor Nederlandse adressen.Dit is mogelijk indien u gebruik maakt
van de standaard Magento checkout (OnePageCheckout), GoMage LightCheckout of
de OneStepCheckout van Idev.

Consumenten kunnen bezorgopties kiezen (configureerbaar)

Consumenten kunnen bezorgopties kiezen (configureerbaar)
Voor een compleet overzicht van de bezorgopties kunt u deze link volgen:
http://servicedesk.tig.nl/hc/nl/articles/206496038


Deze functionaliteit is alleen zichtbaar als alle artikelen op voorraad zijn
(configureerbaar).
U kunt een responsive ontwerp gebruiken, zie
https://servicedesk.tig.nl/hc/nl/articles/206496488

Indien u rembours inschakelt kunnen consumenten bij de betaalmethoden kiezen
voor rembours.

Backend functionaliteiten

2.1 Pakket zending aanmaken

2.1.1 Batch zendingen aanmaken

Volg de onderstaande stappen als  u per batch zendingen aan wilt maken.
Zendingen per batch aanmaken is sneller dan handmatig zendingen aanmaken,
maar u kunt geen uitzonderingen maken per bestelling op de PostNL producten die
u wilt gebruiken
Stap 1. Ga naar het menu Verkoop > Bestellingen
Stap 2. Selecteer de orders die u wilt verzenden. Dit kan per batch vorm door ze links
te selecteren. Dit kan uitsluitend met zendingen die via PostNL Checkout, de
verzendmethode PostNL of een gekoppelde verzendmethode zijn aangemaakt.
Stap 3. Kies in de dropdown voor PostNL – Maak zending aan.


.Stap 4. Indien u wilt afwijken van de standaard ingestelde verzend voorkeuren kunt u het vinkje Gebruik standaardwaarde uitvinken. Vervolgens verschijnt er een nieuwe 
dropdown waar u andere PostNL producten kunt selecteren.


Alleen verzendopties die bij de geselecteerde zendingen beschikbaar zijn, worden getoond. Het verwerken van zendingen volgens de standaard verzend voorkeuren
kan in een massa actie met één druk op de knop. Indien u wilt afwijken van de standaard verzend voorkeuren, kunt u alleen gelijke zendingen per batch verwerken (Binnenland, PostKantoor, EPS, GlobalPack).

In het geval dat een zending meer weegt dan het maximum gewicht per pakje dat u
in de configuratie heeft opgegeven, wordt de zending automatisch onderverdeeld in
meerdere colli. U ontvangt dan meerdere verzendlabels bij 1 Magento zending.

2.1.2  Per order zendingen aanmaken

Volg de onderstaande stappen als per order wilt zendingen aan wilt maken:
Stap 1. Ga naar het menu 
Verkoop > Bestellingen
.
Stap 2. Selecteer de order die u wilt verzenden door erop te klikken. Dit kan
uitsluitend met zendingen die via PostNL Checkout , de verzendmethode PostNL of
gekoppelde verzendmethoden zijn aangemaakt.
Stap 3. Klik op de button 
Verstuur.
Onderaan de pagina kunt u de zending bevestigen.
Daar kunt u tevens afwijken van het standaard aantal colli en de verzendoptie.


U kunt het aantal colli ook wijzigen nadat er een Magento zending is aangemaakt
mits u nog niet heeft voorgemeld. Dit kan in het Magento zendingen detail scherm.

2.2 Brievenbuspakje zending aanmaken

Bepalen of een bestelling als brievenbuspakje wordt verzonden kan handmatig of
automatisch. In dit artikel kunt u meer informatie vinden over welke configuratie
voor uw situatie de beste keuze is:
http://servicedesk.tig.nl/hc/nl/articles/206496348
Indien u ervoor kiest dit automatisch te laten bepalen, kan de flow beschreven in 2.1
Pakketzending aanmaken worden gevolgd. Als u dit handmatig wilt doen dan zijn daar twee mogelijkheden voor:

2.2.1 Bestellingen Overzicht

Er zal zodra u één of meerdere bestellingen selecteert een selectiebox verschijnen met de tekst Is brievenbuspakje

2.2.2 Per bestelling

Als u in een bestelling een zending aanmaakt zal er een selectiebox verschijnen met de tekst Is brievenbuspakje.


Het wisselen tussen een pakketzending en een brievenbuspakje zending is mogelijk. Dit kan door een zending te openen en in het menu te kiezen voor de button PostNL
– Omzetten naar Pakket/Brievenbuspakje.

2.3 Pakbon printen

Volg hiervoor de volgende stappen:
Stap 1. Ga naar het menu Verkoop > Zendingen.
Stap 2. Selecteer de zendingen waarvoor u pakbonnen wilt aanmaken.
Stap 3. Kies in de dropdown voor PostNL - print pakbonnen.

Het is ook mogelijk per zending een pakbon aan te maken vanuit een zendingen
scherm.

2.4 Voormelden & Verzendlabels printen.

Volg hiervoor de volgende stappen:
Stap 1. Ga naar het menu Verkoop > Zendingen
Stap 2. Selecteer de zendingen waarvoor u verzendlabels wilt aanmaken.
Stap 3. Kies in de dropdown voor een van de volgende opties:

  • PostNL – Print verzendlabels
  • PostNL – Zending voormelden
  • PostNL – Print verzendlabels & zending voormelden


U kunt dit ook direct doen als u vanuit het bestellingsoverzicht zendingen aanmaakt
in batch vorm.

Het is ook mogelijk per zending voor te melden of verzendlabels te printen vanuit
een zendingen scherm.

Een zending dient te worden voorgemeld en er dienen verzendlabels te worden
geprint. Het is aan de webwinkelier om te kiezen welke volgorde er gehanteerd
wordt. Indien u ervoor kiest om verzendlabels te printen zonder direct voor te
melden, vergeet dan niet om de pakketten vóór verzending alsnog voor te melden
om extra kosten te voorkomen.

Zodra een zending is voorgemeld, krijgt de zending een klikbare barcode en een
tracking status.

In bovenstaand screenshot ziet u drie orders:

  • Binnenlandse zending met bezorgdatum in de toekomst. Deze hoeft nog niet te worden verzonden.
  • Binnenlandse zending die eerder is voorgemeld en het verzendlabel is geprint, de barcode is klikbaar.
  • EPS zending die nog niet is voorgemeld, de barcode is niet klikbaar.

Stap 4. U krijgt een .pdf bestand ter download aangeboden. Afhankelijk van de
configuratie is dit in A4 of A6 formaat. Deze verzendlabels kunnen op de pakketten
worden geplakt en dan zijn de pakketten klaar om aan te bieden voor verzending aan
PostNL. Er zijn diverse soorten verzendlabels, afhankelijk van de bestemming van de
zending. Onderstaand ziet u drie voorbeelden.

2.5 Zending status controleren

Een consument ontvangt automatisch een track & trace e-mail nadat een zending is voorgemeld. Er is een bewerkbaar template beschikbaar voor deze e-mail.

De webwinkelier kan in het zendingen scherm zien wat de huidige status van een zending is.

Per order kan de webwinkelier de historie en verzendstatus controleren door een
order aan te klikken.

De webwinkelier kan hier het verzendlabel nogmaals afdrukken en/of de e-mail met
een link naar MijnPakket voor track & trace  handmatig versturen. Daarnaast kan de
voormelding hier worden verwijderd.


In het menu Zending status geschiedenis kunnen de details worden bekeken. Deze gegevens zijn altijd up-to-date. De statusupdates in het zendingen overzicht worden twee keer per dag bijgewerkt.

2.6 Retourlabel aanmaken

Let op: Voor de retour functionaliteit is een antwoordnummer verplicht. Neem
contact op met uw PostNL accountmanager voor meer informatie. Standaard staat
de retour functionaliteit uitgeschakeld in de PostNL configuratie.

De retour functionaliteit kan uitsluitend met een live PostNL account worden getest. Meer informatie over de PostNL retourlabel functionaliteit kunt u vinden op deze pagina: http://servicedesk.tig.nl/hc/nl/articles/206496198

Verdere vragen of hulp nodig?
U kunt de PostNL CIT Servicedesk benaderen voor technische en functionele vragen.
Telefoon: 088-2255652
E-mail: citservicedesk@postnl.nl

Op de hoogte blijven?

U kunt zich als watcher aanmelden op deze pagina zodat u updates ontvangt bij wijzigingen.

Installatiehulp nodig bij de PostNL extensie? Stuur dan eerst een e-mail naar citservicedesk@postnl.nl of bel met PostNL op telefoonnummer 088-2255652. TIG kan u helpen zodra wij uw casenummer hebben van PostNL.

Heeft u feedback? Wij horen het graag op 020-2181001 of per e-mail op servicedesk@tig.nl.

  • No labels